onsdag 13. desember 2006

Flink å bruke IKT i undervisningen?

Jeg har siden jeg startet i min praksis som lærer forsøkt å holde på mine prinsipper og teoretiske ståsteder for læring.

Jeg legger vekt på deltagelse i fellesskapet, verdsetter fellesskapets delte kunnskap og prossesene rundt kunnskapsproduksjonen, dialogen og aktiviteten. Jeg har jo fordypning i IKT i læring og føler jeg i stor grad klarer å leve opp til å legge tilrette for et læringsmiljø der både jeg og elever samhandler om bruk og ved hjelp av IKT.

Men i en undersøkelse blant elevene i min kontaktgruppe, som gikk ut på om jeg som lærer strakk til på forskjellige punkter, scoret jeg overraskende lavt på spørsmålet: "Er læreren flink til å bruke IKT i undervisningen?"

Jeg syntes dette var litt rart siden elevene i sitt arbeid bruker utallige programvarer og digitalt utstyr i arbeidet med sine produksjoner. I tillegg vier jeg mye av min veiledningstid i fagene til informasjonskompetanse. Jeg har dialog med elevene på MSN og pr mobil (SMS) hele min arbeidsdag og vi (elevene og jeg) er flinke å bruke skolens LMS slik det blir forventet av oss.

Jeg spurte elevene om dette fordi jeg undret meg litt. Det første svaret viste seg å ha grunnlag i at noen visste ikke hva IKT var. I deres hverdag både hjemme og på skolen er IKT en integrert og naturlig del, og de forstod nesten ikke spørsmålet.

Det andre svaret jeg fikk, var fra de som mente de visste hva IKT var, og sa jeg brukte for lite Powerpoint i motsetning til de andre lærerene. Men det var heller ingen dårlig ting, for forelesninger med Powerpoint var visstnok veldig kjedelig.
"Vi skjønner at du ikke bruker Powerpoint, fordi du har heller aldri lange forelesninger."
"Men dere bruker da Powerpoint", sa jeg. "Ja", sa de. "Men det er jo ikke undervisning, det er jo gøye ting som framføringer, når vi viser fram arbeidet i ungdomsbedriften og sånn". (Elevene arbeider med ungdomsbedrift i programfagene/yrkesfagene)

Så hva er da undervisning? Jeg tok ihvertfall det resultatet som et kompliment :)

Ingen kommentarer: